Lze konstatovat, že každá strategie podniku je spojena s inovačním procesem. Podnik si totiž musí ujasnit, s jakou technologií bude vyvíjet své další aktivity, s jakým produktem a na jaký trh bude vstupovat. Právě řešení všech těchto problémů je z hlediska dlouhodobého časového horizontu předmětem inovační strategie.
Inovační proces zahrnuje koordinaci tří aktivit:
· Výzkum a vývoj – jehož úkolem je vytváření nápadů.
· Produkce – jejímž úkolem je transformace vstupů ve výstupy podle přesně stanovených návodů, které byly vytvořeny ve vývojovém a výzkumném centru.
· Marketing – prodává a uvádí daný výrobek na trh.
Inovační strategii je možné chápat ze dvou hledisek:
· Užší spektrum – zahrnuje inovační procesy týkající se oblasti zavedení nových technologií, výrobků, případně s tím spojených služeb.
· Širší spektrum – zahrnuje inovační procesy týkající se všech činností podniku včetně systému řízení. Proto ji lze považovat jako specifickou funkční strategii v interakci s ostatními funkčními strategiemi. Vyznačuje se interdisciplinárním charakterem, neboť se prolíná všemi strategiemi podniku, ovšem za podmínky, že podnik bude k inovačnímu procesu přistupovat jako k trvalému procesu vztahujícímu se na inovování všech podnikových aktivit.
Stupně inovací:
· Přírůstkové (inkrementální) – jedná se o méně významné nápady, které jsou však velmi důležité pro zdokonalování produktů a procesů.
· Tranzitní (skokové) – znamená navržení podnikatelského programu tak, aby restrukturalizoval výrobkové spektrum nebo strategii postupu výrobků. Vyžaduje však velké nasazení zdrojů a je spojen s rizikem, že předpokládaných cílů nebude dosaženo.
· Transformační – jedná se o kombinaci předchozích dvou stupňů.
Rozlišujeme různé typy inovací:
· technické a netechnické inovace,
· sociální inovace,
· kulturní inovace,
· produktové inovace,
· procesní inovace,
· marketingové inovace,
· organizační inovace.
Nezařazené